Ο Αυτισμός ή Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) δεν είναι μία ενιαία εικόνα, αλλά ένα φάσμα με μεγάλη ποικιλομορφία. Κάθε παιδί παρουσιάζει διαφορετικές ανάγκες, προκλήσεις και δεξιότητες. Οι πιο συχνές δυσκολίες εντοπίζονται στην επικοινωνία, την αλληλεπίδραση με άλλους, τη λεκτική έκφραση, την κατανόηση των κοινωνικών κανόνων και συχνά σε στερεοτυπικές συμπεριφορές ή περιορισμένα ενδιαφέροντα.
Η λογοθεραπευτική παρέμβαση στο αυτιστικό φάσμα έχει στόχο να ενισχύσει:
Την προφορική ή εναλλακτική επικοινωνία (π.χ. χρήση συμβόλων, εικόνων ή συσκευών AAC)
Την κατανόηση λέξεων, εννοιών και οδηγιών
Την έναρξη και διατήρηση διαλόγου
Την κοινωνική χρήση της γλώσσας (π.χ. πότε μιλάμε, πώς περιμένουμε τη σειρά μας, πώς αλλάζουμε τόνο ανάλογα με την περίσταση)
Την ανάγνωση μη λεκτικών σημάτων (εκφράσεις προσώπου, βλέμμα, χειρονομίες)
Η παρέμβαση γίνεται πάντα εξατομικευμένα, ανάλογα με το προφίλ του κάθε παιδιού. Ενσωματώνουμε στοιχεία από προσεγγίσεις όπως:
PECS (σύστημα ανταλλαγής εικόνων)
AAC (Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας)
Κοινωνικές Ιστορίες & Ρουτίνες
Δομημένο Παιχνίδι με Κανόνες
Το περιβάλλον είναι ήρεμο, προβλέψιμο και ενθαρρυντικό, ώστε το παιδί να μπορεί να λειτουργήσει χωρίς πίεση. Η συμμετοχή των γονιών είναι απαραίτητη, καθώς τους καθοδηγούμε να ενισχύουν τις επικοινωνιακές ευκαιρίες στην καθημερινότητα — με υπομονή, συνέπεια και αγάπη.
Στόχος μας δεν είναι να «διορθώσουμε» το παιδί, αλλά να του δώσουμε τα μέσα να εκφράζεται, να συνδέεται και να συμμετέχει με τον δικό του τρόπο στον κόσμο γύρω του.