Παιδιά με νευρολογικές παθήσεις — όπως εγκεφαλική παράλυση, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, επιληψία, σύνδρομα ή γενετικές δυσκολίες — συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγου, ομιλίας, έκφρασης, κατανόησης ή και κατάποσης. Οι προκλήσεις αυτές μπορεί να οφείλονται σε μυϊκές αδυναμίες, έλλειψη κινητικού ελέγχου, ή σε γνωστικές-νευροαναπτυξιακές δυσκολίες.
Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε κάθε παιδί ώστε να αποκτήσει τα κατάλληλα εργαλεία για να εκφράζεται, να επικοινωνεί και να συνδέεται με τον κόσμο γύρω του, με τον τρόπο που του ταιριάζει.
Στο πλαίσιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης:
Πραγματοποιείται συνολική αξιολόγηση λόγου, ομιλίας, αναπνοής, μυϊκού ελέγχου, κατάποσης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Εφαρμόζονται πολυτροπικές τεχνικές παρέμβασης, ανάλογα με το προφίλ του παιδιού, όπως:
Ασκήσεις ενίσχυσης κινητικότητας στοματοπροσωπικής περιοχής
Οπτικοακουστικά ερεθίσματα για υποστήριξη της κατανόησης
Εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας (AAC, PECS, επικοινωνιακοί πίνακες)
Ενίσχυση του ρυθμού, της φωνής και της άρθρωσης με ειδικές μεθόδους (π.χ. PROMPT)
Η παρέμβαση γίνεται σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες (π.χ. παιδονευρολόγους, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές) και φυσικά με την οικογένεια. Ο ρόλος των γονέων είναι κρίσιμος, καθώς ενθαρρύνονται να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία, να μεταφέρουν την υποστήριξη στο σπίτι και να γιορτάζουν κάθε μικρό βήμα προόδου.
Δεν υπάρχει “σωστός” τρόπος να επικοινωνεί ένα παιδί. Υπάρχει μόνο ο δικός του τρόπος — και εμείς φροντίζουμε να τον ενισχύσουμε, να τον διευκολύνουμε και να του δώσουμε τον χώρο που του αξίζει.